Khamis, 4 September 2008

Kem Pembinaan Jati Diri UKM serlahkan potensi Tingkatan 6


UBK SMK SAAS sekali lagi menganjurkan program yang bertujuan meningkatkan dan memperkembangan potensi dan jati diripelajar. Program kali ini melibatkan 85 pelajar tingkatan 6 Atas dan 6 Rendah yang diadakan di FSSK UKM. Program ini diadakan pada 30 Ogos 2008 bermula jam 7.30pagi hingga jam 6.00ptg.


Di antara agenda program tersebut bermula dengan upacara perasmian program oleh dekan fakulti, diikuti dengan sesi pengenalan fasilitator. Aktiviti diteruskan dengan slot ceramah motivasi bertajuk menjana kecemerlangan remaja rabbani. Selepas rehat dan minum pagi aktiviti diteruskan dengan LDK 1 yang berfokuskan mengenali diri, rakan dan menguji keyakinan diri untuk membuat pendedahan kendiri didalam kalangan ahli kumpulan. Selepas makan tengahari dan solat zohor, aktiviti diteruskan dengan LDK 2 bertajuk pulau sengketa . Didalam modul ini peserta dibawa kealam konflik dalam komuniti dan akhirnya mereka belajar tentang kepelbagaian personaliti manusia dan bagaimana memahami dan mengendalikannya.


Seterusnya LDK 3 bertema budaya kampus dan perkongsian pengalaman. Melalui LDK ini peserta didedahkan dengan budaya belajar dan kehidupan di kampus dan perbezaannya dengan alam persekolahan. Barisan Fasi turut menceritakan pengalaman dan perit jerih ketika belajar di sekolah sebelum berjaya bergelar mahasiswa. Objektif LDK ini adalah untuk membuka minda peserta terhadap kepelbagaian kaedah belajar dan perlunya mereka mempersiapkan diri dengan keadaan tersebut.


Lebih kurang jam 4.45ptg, slot resolusi dijalankan dimana para peserta berkongsi di dalam kumpulan besar tentang pengalaman dan pengajaran yang mereka perolehi di sepanjang program ini. Ramai di antara mereka memberikan komen yang sangat positif. Majoriti mengharapkan pada masa akan datang supaya jangkamasa program dipanjangkan dan dibawa bermalam . Selepas slot ini mereka dibawa bersiar2 disekitar kampus sambil merakam kenangan. Kemdian mereka ke masjid untuk solat asar dan bertolak pulang lebih kurang jam 6.15 ptg.


Progarm ini walaupun singkat secara keseluruhannya mampu meningkatkan keyakinan diri, sebagai boster untuk meningkatkan keazaman belajar bersungguh-sungguh bagi mencapai kejayaan yang cemerlang didalam peperiksaan.


Terima kasih kepada adik-adik UKM, cikgu Halijah dan cikgu Zaidah yang membantu menggantikan tempat saya yang terpaksa pulang menguruskan jenazah ayah tercinta. Moga usaha kalian semua mendapat keredhaan Allah.

Tiada ulasan: