Sabtu, 15 November 2008

PENGKID HARAM!!

Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini memutuskan penampilan 'pengkid' iaitu perempuan yang menyerupai penampilan dari segi pakaian serta tingkah lakunya seperti lelaki adalah haram.


Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, pengkid atau juga digelar 'tomboy' kini menjadi satu isu dan fenomena serius di kalangan anak gadis negara ini dan ia perlu ditangani segera supaya tidak terus berkembang hingga sukar diatasi. "Majlis Fatwa mendapati isu pengkid kini semakin ketara dan dari segi hukumnya, kita menyatakan ia haram dan berharap penomena ini tidak berleluasa dan minta ibu bapa serta masyarakat melihat perkara dengan lebih serius supaya ia tidak menular dalam masyarakat.


"Malah yang lebih membimbangkan majlis fatwa ialah pengkid ini sudah melarat kepada perkara berkaitan seksual dengan meminati sesama sejenis," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali ke-83, di sini.


Peranan kita :

Penampilan gadis pengkid yang sememangnya haram dalam Islam telah dimaklumi umum sejak dari muslim itu berada dizaman kanak-kanak. Lelaki menyerupai wanita, wanita menyerupai lelaki adalah haram dan berdosa besar. Tetapi dengan pengumuman majlis fatwa ini diharapkan mereka yang 'terlupa' akan sedar kembali dan bertaubat kepada mentaati Allah sebelum malaikat izrail mengambil nyawa, seterusnya kembali bertemu Allah dalam keadaan 'tidak bersedia'

Mengapa 'fenomena pengkid ini terjadi? Inilah persoalan yang perlu ditanya oleh semua orang yang melihat isu ini semakin menjadi-jadi. Mungkin ada yang menyatakan biarkanla mereka, itu hak mereka, bukan keluarga aku, mereka memang degil dan macam-macam lagi 'dalih' yang dikeluarkan untuk memberi reaksi.

Namun bagi seorang kaunselor, fenomena ini dilihat hasil dari faktor dalam dan persekitaran yang menggalak mereka menjadi 'pengkid'. Faktor dalaman :

1) Merasakan dirinya selamat dan tidak akan diganggu oleh lelaki . Mungkin pernah terjadi dalam sejarah pengkid ketika mereka itu 'wanita' pernah diganggu oleh lelaki atau melihat kaum sejenisnya diganggu sehingga wujud trauma dalam dirinya bahawa dengan sifat wanita yang lemah mereka akan terus diganggu dan sentiasa tidak selamat. Lantas dalam hal ini mereka membuat keputusan 'untuk selamat aku harus hilangkan ciri-ciri kewanitaan ku'.

2) Pengalaman orang yang signifikan dengan pengkid yang diperlakukan sesuka hati tanpapembelaan oleh lelaki yang tidak bertanggungjawab. Melihatkan kejadiaan ini yang tiada pembelaan 'wanita menukar wataknya kepada pengkid' kerana ingin menjadi 'hero' bagi menyelamatkan kaum wanita. Rumusannya pengkid adalah pelindung.


Faktor luaran :

1) Terdapat ibu bapa atau keluarga yang segaja melatih salah seorang daripada anak-anak mereka yang perempuan agar berwatak seperti lelaki. Ini mungkin berpunca dari hajat yang tidak kesampaian si ibu untuk memiliki anak lelaki lantas 'dikorbankan ' anak perempuanya untuk memenuhi hasratnya. Bermula dari zaman kanak-kanak si anak dipakaikan dan diajar berwatak lelaki sehinggalah anak itu besar dibiarkan walaupun mungkin sekali sekali timbul kesedaran dalam diri siibu yang perbuatan itu bertentangan dengan norma masyarakat apatah lagi nilai- nilai Islam.

2)Kurangnya pengetahuan Keagamaan yang mendalam dan diri tidak diletakkan dipersekitaran yang positif dan penuh keimanan. Remaja pengkid mungkin memiliki pengetahuan asas tentang agama dan memahami akan keharaman perbuatan ini. Namun kurangnya peringatan dan kering kontangnya jiwa dari disirami dengan bacaan alquran, peringatan hadith, alunan zikrullah interaksi dengan orang-orang soleh, akhirnya hati menjadi sakit dan nazak. Apabila hati menjadi terlalu lemah maka remaja akan menuruti hawa nafsu yang mungkin di acu oleh persekitaran dimana ia berada. Ilmu agama yang diperolehi hanyalah bersifat kognitif , ia berumabah menjadi spiritual sekiranya ilmu itu di amal dan dihayati dengan sungguh-sungguh. Dalam konteks pengkid, ilmu yang bertaraf kognitif tadi tidak mampu untuk dipraktikan lantaran nafsu yang lebih kuat menguasai kognitifnya. Pada tahap ini kognitif (akalnya) digunakan sepenuhnya untuk mencapai keinginan nafsunya sahaja.


Kepada para pembaca.. sila beri pandangan anda , terima kasih.

Tiada ulasan: